domingo, 9 de septiembre de 2018

10.522. EL TAXI, LES VTC I ELS VEHICLES SENSE CONDUCTOR




                                                  L'Èrica

Avui he escoltat per la ràdio que les properes setmanes un minibus sense conductor (L'Èrica), serà presentat a 8 ciutats catalanes, on farà petits trajectes, això sí,  mai compartint espai amb un vehicle amb conductor.
Però allò que més m'ha cridat l'atenció ha sigut el comentari que aquests vehicles utilitzats en el transport públic, en un futur, segurament no cobriran una ruta prefixada, com faria un autobus de línea, sinò que faran trajectes a demanda, és a dir, allò que sempre he entès que fan els taxis.

Tots recordem les protestes i els lamentables aldarulls que va haver-hi entre finals de juliol i principis d'agost, arran del conflicte entre els taxis i les VTC.

Una vegada més aquesta és una situació de números. A Barcelona, hi ha 10.522 llicències de taxi i aquestes llicències donen feina a uns 13.000 taxistes. Per altra banda, a dia d'avui, hi ha unes 800 llicències VTC i tot plegat per una ciutat on hi viuen 1,6 mil.lions de persones i que reb anualment uns 9 mil.lions de turistes.

Si tenim en compte que l'estada mitja d'aquests turistes a la ciutat és de 2,12 nits, això suposaria una mitja de 52.275 turistes cada dia.

Per tant la pregunta seria quants vehicles amb conductor per fer trajectes a demanda li calen a la ciutat de Barcelona, per tal que els treballadors puguin guanyar un sou digne, treballant una jornada d'unes 40 hores setmanals. Jo crec que l'Institut Metropolità del Taxi té la resposta.

A partir d'aquí, penso que l'any 2018, el taxi no pot funcionar com l'any 1980 i en aquest sentit, han de començar a funcionar com les VTC que abans d'iniciar el trajecte, ja saps que et costarà la carrera i quan pujes al vehicle ja has pagat el trajecte que realitzaràs.

Penso que el servei que ofereixen uns i altres és el mateix, l'única diferència és l'anacronisme del taxi, davant l'us d'aplicacions i estratègies comercials que utilitzen les VTC.

Per tant, penso que els taxistes han de seguir fent la seva feina, però també penso que s'han d'adaptar a les noves tecnologies i a les maneres de funcionar d'avui dia.

I que passarà d'aquí uns anys quan s'incorporin empreses que ofereixen vehicles sense conductor amb trajectes a demanda...?

Crec que actualment el sostre està en les 11.500 llicències (entre taxi i VTC), si es donen més serà un error, perquè no hi haurà clients per tothom. Particularment crec, que l'adjudicació de llicències ha de venir marcada pel nombre de possibles usuaris que hi ha a la ciutat. Si d'un any a un altre puja un 1% la suma de la població de Barcelona més els turistes que diariament visiten la ciutat, com a màxim es poden concedir un 1% més de llicències.

Veurem quan torna a revifar aquest conflicte, malauradament no crec que tardi gaire. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario