Ahir va ser 24 de novembre i enguany ha sigut el dia que s'ha celebrat el Black Friday. A Estats Units, païs on es va "inventar" aquesta "tradició" és cel.lebra l'endemà del dia d'Acció de Gràcies, que sempre és el quart dijous de novembre. Actualment, el dia d'Acció de Gràcies americà seria l'equivalent al nostre dinar de Nadal, on es reuneix tota la família per fer un bon àpat.
I des de fa uns anys, els americans quan acaben de dinar i han fet una sobretaula fins a les 10 o a les 11 del vespre, surten a estirar les cames, a païr el gall dindi i a consumir, perquè moltes botigues i centres comercials a partir de mitjanit obren les seves portes oferint tota mena de productes a preus molt rebaixats. I aquella nit les targetes de crèdit treuen fum.
A Catalunya, fa tres o quatre anys que el Black Friday ha entrat amb molta força, primer mitjançant les compres per internet i des de fa un parell d'anys a botigues físiques. Alguns, ens ho intenten vendre que és el tret de sortida de la campanya de Nadal, però els comptes de resultats de les empreses, on queden reflectides les vendes i els periòdes on s'han fet, demostren que el gran volum de compres que es fan durant el Black Friday, no fan disminuir les vendes que es fan a partir del Pont de la Purísima, aquestes sí adreçades majoritàriament als regals de Nadal i Reis.
Doncs llavors com s'entèn el triomf del Black Friday? La resposta la trobem en l'economia conductual, i els principis d'aquesta economia conductual, els desenvolupa molt bé en Richard Thaler, Premi Nobel d'Economia d'aquest 2017.
De manera molt planera, entre d'altres aspectes, l'economia conductual estudia el comportament de les persones davant del consum i constata que davant un ham, com és un descompte "suculent", certes persones donades al consumisme, aquest dia compren d'una manera irracional i impulsiva.
Per exemple, una persona té un mòbil que va comprar fa dos anys i encara funciona, però aquest darrers mesos ha sortit un nou mòbil, amb noves funcions (que potser mai fa servir), amb la pantalla més gran, amb més capacitat d'emmagetzemar fitxers ( amb la capacitat que té ara, va sobrat)... però no se'l comprava perquè costava 789 Euros i avui l'ha vist per 650 Euros, 129 Euros més barat, un descompte del 17,4% i a més a més ho pot pagar en 24 mesos sense interessos.
Pel Black Friday, moltes persones faran aquest tipus de compres impulsives, d'un producte que encara no els hi fa falta, però el mercat els hi ha creat la necessitat de tenir-lo. Aquest model de consum, sense límit, de consumir per consumir és molt perillòs, doncs els recursos són finits i per tant no és sostenible en el temps.
Vist des d'aquest punt de vista sens dubte ahir va ser un divendres negre pel planeta.
Per últim, un motiu molt important pel qual el Black Friday no fa baixar les compres de la campanya de Nadal, rau en el fet que durant el Black Friday majoritàriament comprem coses per nosaltres i a la campanya de Nadal comprem regals pels altres.
Properament, parlarem de les loteries.
I des de fa uns anys, els americans quan acaben de dinar i han fet una sobretaula fins a les 10 o a les 11 del vespre, surten a estirar les cames, a païr el gall dindi i a consumir, perquè moltes botigues i centres comercials a partir de mitjanit obren les seves portes oferint tota mena de productes a preus molt rebaixats. I aquella nit les targetes de crèdit treuen fum.
A Catalunya, fa tres o quatre anys que el Black Friday ha entrat amb molta força, primer mitjançant les compres per internet i des de fa un parell d'anys a botigues físiques. Alguns, ens ho intenten vendre que és el tret de sortida de la campanya de Nadal, però els comptes de resultats de les empreses, on queden reflectides les vendes i els periòdes on s'han fet, demostren que el gran volum de compres que es fan durant el Black Friday, no fan disminuir les vendes que es fan a partir del Pont de la Purísima, aquestes sí adreçades majoritàriament als regals de Nadal i Reis.
Doncs llavors com s'entèn el triomf del Black Friday? La resposta la trobem en l'economia conductual, i els principis d'aquesta economia conductual, els desenvolupa molt bé en Richard Thaler, Premi Nobel d'Economia d'aquest 2017.
De manera molt planera, entre d'altres aspectes, l'economia conductual estudia el comportament de les persones davant del consum i constata que davant un ham, com és un descompte "suculent", certes persones donades al consumisme, aquest dia compren d'una manera irracional i impulsiva.
Per exemple, una persona té un mòbil que va comprar fa dos anys i encara funciona, però aquest darrers mesos ha sortit un nou mòbil, amb noves funcions (que potser mai fa servir), amb la pantalla més gran, amb més capacitat d'emmagetzemar fitxers ( amb la capacitat que té ara, va sobrat)... però no se'l comprava perquè costava 789 Euros i avui l'ha vist per 650 Euros, 129 Euros més barat, un descompte del 17,4% i a més a més ho pot pagar en 24 mesos sense interessos.
Pel Black Friday, moltes persones faran aquest tipus de compres impulsives, d'un producte que encara no els hi fa falta, però el mercat els hi ha creat la necessitat de tenir-lo. Aquest model de consum, sense límit, de consumir per consumir és molt perillòs, doncs els recursos són finits i per tant no és sostenible en el temps.
Vist des d'aquest punt de vista sens dubte ahir va ser un divendres negre pel planeta.
Per últim, un motiu molt important pel qual el Black Friday no fa baixar les compres de la campanya de Nadal, rau en el fet que durant el Black Friday majoritàriament comprem coses per nosaltres i a la campanya de Nadal comprem regals pels altres.
Properament, parlarem de les loteries.
No hay comentarios:
Publicar un comentario